Beautysalon sense of nature

CRM-software voor een winkel in de cosmetica en de retailsector

Geplaatst op

Als winkel kunt u profiteren van het goed onderhouden van het klantencontact. Als een klant zich geholpen voelt bij u, dan heeft u meer kans op klantloyaliteit. Het is altijd fijn om een extra terugkerende klant te hebben.

CRM kan u helpen om meer loyale klanten te krijgen. Een CRM-programma maakt de digilatisering in uw bedrijf mogelijk, waardoor processen geoptimaliseerd en geautomatiseerd kunnen worden. Wij willen in dit artikel dieper ingaan op de functionaliteiten en voordelen van CRM voor winkels en de retail.

CRM voor de retailsector

Elke sector stelt andere eisen aan geschikte CRM-software. Deze vloeien bijvoorbeeld voort uit verschillende processtructuren. Om deze reden zijn er CRM-leveranciers die zich specifiek in een bepaalde branche hebben gespecialiseerd.

Een blik op retail

Dit is ook het geval voor de retailsector. In dit geval hebben branchespecifieke CRM-softwaresystemen voor de detailhandel functies die typisch vereist zijn in deze branche.

Actuele ontwikkelingen in retail

Om het belang van deze functies voor de detailhandel te begrijpen, moet eerst rekening worden gehouden met de huidige omstandigheden waarin de branche zich momenteel bevindt.

De stap naar online handelen

De ‘traditionele’ retail staat al jaren voor een grote uitdaging. De strijd tussen traditionele retail en e-commerce is bijna net zo oud als het internet zelf.

Met name voor kleine retailers betekent dit een strijd om hun eigen bestaan. Want ook hier geldt: ‘innoveren en meebewegen of failliet gaan’. Als je het voorbeeld niet volgt, loopt u het risico ingehaald te worden door concurrenten en op lange termijn het contact te verliezen.

1.      Een e-commerce integratie

Om deze reden moeten moderne CRM-systemen voor de retail ofwel een overeenkomstige e-commerce-integratie hebben geïntegreerd of anderszins dienovereenkomstig uitbreidbaar zijn. De online markt wordt voor retailers steeds meer een belangrijkere afzetmarkt.

Voordelen van online handelen

De redenen hiervoor liggen voor de hand: het gemak en de eenvoud van online winkelen zorgt voor een prettige winkelervaring voor klanten.

Maar ook bedrijven kunnen profiteren van het aanboren van deze nieuwe afzetmarkt. Informatie tussen bedrijven en klanten kan namelijk snel, flexibel, transparant en zonder noemenswaardige extra inspanning via internet worden verzonden.

De afgelopen jaren met Corona hebben ook laten zien dat e-commerce ervoor kan zorgen dat u als winkel nog steeds omzet kan hebben. Met online verkoop dekt u zulke risico’s af.

E-commerce functies van de CRM-software

Online handelen heeft ook het potentieel om een blijvende positieve impact te hebben op de verkopen van retailers. Via dit medium kunnen praktijken als cross-selling of up-selling gericht worden ingezet. Een voorbeeld van dergelijke verkoopstrategieën is te vinden in automatisch gegenereerde aankoopaanbevelingen.

Deze worden tegenwoordig vaak door AI (Artificial Intelligence) gemaakt op basis van een gefundeerde analyse van het koopgedrag of de koopgeschiedenis van een klant. Het gebruik van geschikte CRM-software voor de detailhandel vergroot het potentieel voor klanten om aanvullende producten en verkopen te kopen.

2. Omnichannel CRM

Door gebruik te maken van een e-commerce integratie is CRM-software nodig die meerdere kanalen in kaart kan brengen. De term ‘omnichannel’ is hier het sleutelwoord. Dit is een cross-channel bedrijfsmodel dat in essentie dient om de klantervaring te verbeteren.

Omnichannel CRM

Omnichannel CRM-software maakt het mogelijk de verschillende kanalen samen te voegen in één centraal systeem. Het is mogelijk om afzonderlijke kanalen los van elkaar te bekijken en het grote geheel te bekijken.

Door alle centrale kanalen samen te voegen in één CRM-systeem is hier alle belangrijke informatie beschikbaar die nodig is om gefundeerde analyses uit te voeren.

3. Integratie met ERP-software

Maar niet alleen de verschillende kanalen moeten met elkaar worden verbonden voor een maximale toegevoegde waarde van de CRM-software voor de retail. Het is ook belangrijk om de eigen IT-infrastructuur van het bedrijf holistisch te netwerken. Vooral de koppeling van de CRM-software met het eigen ERP-systeem van het bedrijf speelt hierbij een grote rol. ERP-software wordt gebruikt voor het centrale beheer van alle bedrijfsrelevante bronnen en bedrijfsprocessen.

Voorbeeld van voorraadbeheer

Binnen de ERP-software is bijvoorbeeld informatie over actuele voorraadniveaus te vinden. Deze informatie is nodig in CRM-processen om een navenant positieve CX te garanderen. Door verbinding te maken met de ERP-software kunnen klanten bijvoorbeeld direct in de webshop de voorraad van een specifiek product inzien.

Op zoek naar een leverancier?

Bent u op zoek naar een CRM-leverancier? Kijk niet verder! SuperOffice is een grote en bekende CRM-leverancier binnen Europa. Het syteem van hen heeft vele functionaliteiten die u helpt om relatiebeheer naar een hoger niveau te brengen.

Gerelateerde berichten

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden